Droga i jed jménem cukr

Sladíte rádi? Pak vás následující informace moc nepotěší. Nadměrná konzumace cukru totiž neohrožuje pouze vaši štíhlou linii. Příliš cukru ve stravě má negativní dopady na naše zdraví. Vede k vysokému tlaku a zvyšuje riziko infarktu či mrtvice. Cukr může dokonce zhoršovat paměť a schopnost učení. Tím však negativa nekončí. Cukr je navíc podobně návykový a škodlivý jako alkohol a tabák. Lze jej označit za nejrozšířenější a nejzákeřnější drogu 21. století.

Pomalý zabiják? Není cukr jako cukr.

V Česku představuje konzumace cukru závažný problém, protože jeho spotřeba překračuje téměř dvojnásobně doporučené množství. To vede v populaci k vysokému výskytu obezity a k rozvoji celé řady chorob. Není však cukr jako cukr. Mezi nejznámější sacharidy neboli cukry patří glukóza, fruktóza, laktóza a sacharóza. Přijímáme je ve stravě. Glukóza (hroznový cukr) je jednoduchý cukr vznikající v rostlinách při fotosyntéze. Jde o nezbytný zdroj energie, bez něhož se neobejdeme. Laktóza (mléčný cukr) se vyskytuje v mateřském mléce savců. Pro strávení laktózy potřebujeme enzym laktázu, který napomáhá rozložení laktózy na monosacharidy. Enzym se tvoří v tenkém střevě. Pokud se enzymu vytváří v nedostatečné množství, tak dojde k projevům laktózové intolerance (např. průjmu, nadýmání a žaludečním potížím).

cukr-jako-droga-telo-clankuNebezpečí pro naše zdraví představuje nadměrný příjem fruktózy a sacharózy. Fruktóza (ovocný cukr) se přirozeně vyskytuje v ovoci a medu, ta riziko nepředstavuje. Problémy nám způsobuje průmyslově vyráběná fruktóza (přesně ji glukózo-fruktózový sirup). Nejčastěji se získává z kukuřičného škrobu. Glukózo-fruktózový sirup se masově využívá v potravinářském průmyslu. Přidává se do sirupů, nealkoholických nápojů, jogurtů, pečiva i celé řady dalších potravin. Jeho nadměrná konzumace vede k obezitě, zvyšuje totiž chuť k jídlu. Rovněž přispívá k rozvoji diabetu 2. typu, zvyšuje riziko mozkové mrtvice, ischemické choroby srdeční a infarktu myokardu.

Sacharóza je nám dobře známý řepný a třtinový cukr. Konzumace sacharózy může vést k poškození zubní skloviny a přispívá ke vzniku zubního kazu. Její nadměrný příjem vede k obezitě. Pokud se bez sacharózy nedokážete obejít, zvolte si raději nerafinovanou podobu, která není tak škodlivá. Vhodný je zvláště třtinový cukr, protože obsahuje množství stopových prvků a minerálních látek. Vyhněte se bílému neboli rafinovanému cukru. Představuje totiž jen prázdné kalorie.

Závislost na cukru

Pokud se u vás rozvinula závislost na sladkém, není snadné se jí zbavit. Při snížení vaší dávky cukru se objeví abstinenční příznaky (zvláště nervozita, úzkost, náladovost, bolesti hlavy). Přísun cukru snižujte pozvolna. Omezujte příjem potravin obsahujících glukózo-fruktózový sirup a sacharózu. Nezdravé formy cukru ve stravě nahraďte zdravější variantou (čerstvým ovocem, medem, javorovým či kokosovým sirupem). Chuť na sladké snížíte pravidelným stravovacím režimem. Pomůže i příjem chromu, jehož přírodním zdrojem jsou mléčné výrobky, hrubá obilná mouka, červená řepa nebo lesní plody.

Spread the love
  • 619
    Shares

Related posts

Leave a Comment