Tichý zabiják jménem arteriální hypertenze. Hrozí i vám?

Arteriální hypertenzí neboli vysokým krevním tlakem trpí v ČR zhruba 2 miliony dospělé populace. Zákeřnost hypertenze spočívá v tom, že mnoho nemocných o své chorobě neví. Zpočátku se totiž onemocnění nemusí nikterak projevovat. Neléčená hypertenze však může vést až k infarktu myokardu, cévní mozkové příhodě nebo selhání ledvin. Dokonce může dojít i k úmrtí. Tichý zabiják je tedy pro hypertenzi příznačné označení. Alarmující je, že v Česku mnoho lidí podceňuje důležitost preventivních prohlídek. Jenže právě při nich lze vysoký krevní tlak snadno odhalit. Nevíte, jaké má hypertenze příznaky a jak se jí vyhnout? Všechny důležité informace vám prozradíme v našem článku.

Kdy už tlak není v normě?

Krevní tlak označuje sílu, kterou působí krev na cévní stěny při svém průtoku krevním oběhem. Hodnota krevního tlaku se zjišťuje pomocí tonometru, který nám ukáže dvě hodnoty. První označuje tlak systolický (tlak při stahu srdce) a druhá tlak diastolický (tlak při uvolnění srdce). Ideální krevní tlak u dospělého člověka je 120/80 mm Hg. Při hodnotě 100/65 mm Hg se jedná o tlak nízký, který může způsobit třeba omdlévání a závratě. V případě, že se váš tlak vyšplhá na hodnotu 140/90 mm Hg, hovoříme o tlaku vysokém čili hypertenzi.

Co hypertenzi způsobuje?

Existují dva typy hypertenze. Při primární hypertenzi není příčina onemocnění zcela známa. Víme však, že se na jejím vzniku podílí obezita, nedostatek pohybu a přemíra stresu. Trpí jí až 95 % hypertoniků. Sekundární hypertenze je sice méně častá, ale její příčiny jsou dobře známy. Je způsobena konkrétním onemocněním či poruchou v organismu. Patří sem např. těhotenská hypertenze.

Příznaky hypertenze

Rozpoznat počínající hypertenzi nebývá snadné. Zpočátku si jejích projevů nemusíte povšimnout. Typickými příznaky vysokého tlaku jsou např. bolest hlavy, krvácení z nosu, bušení srdce, nadměrné pocení, otoky kotníků, bolest na hrudi a únava.

Prevence vysokého tlaku

Chcete-li hypertenzi předejít, je nezbytné myslet na prevenci. Pravidelně docházejte na preventivní prohlídky ke svému praktickému lékaři, který vám změří krevní tlak. Omezte solení a jezte střídmě. Vaše strava by měla být pestrá a obsahovat dostatek ovoce a zeleniny. Při nadváze je nezbytné zhubnout. Rovněž pomůže přestat kouřit a omezit příjem alkoholu. Důležitý je také dostatek pohybu, takže se nevyhýbejte umírněnému pravidelnému sportování (30–60 minut denně). Dodržováním těchto pravidel se udržíte dlouhodobě v kondici a riziko hypertenze u sebe snížíte na minimum.

 

Spread the love
  • 619
    Shares

Related posts

Leave a Comment