Duševní pohoda znamená vice, než si myslíte

Naše duševní zdraví má mnoho faktorů. Ať už jsou to dramatické a stresující zážitky, které v nás zanechávají smutek, nebo všední rutina nebo špatné návyky. Ty jsou nám dobře známy: jedná se o zkracování spánku, přílišná konzumace alkoholu nebo výčitky. To vše může podlomit naše duševní zdraví a vést k depresím či úzkosti nebo minimálně půjdou kila nahoru. Naštěstí však existuje řada způsobů, které nám pomohou vyhnout se problémům.

Základem je pohyb

Škodit může nedostatek fyzických námahy. Fyzická aktivita má klíčovou roli při udržování dobrého psychického stavu a přispívá ke zmírnění příznaků deprese a úzkosti. Pravidelné cvičení má pozitivní vliv na aktivní chemické látky v mozku a na hormony, které regulují náladu a mohou obnovit sebedůvěru. Na začátku zkuste chodit denně 15 až 20 minut. Studie prokázaly, že i malá dávka fyzické aktivity je spojena se zlepšením nálady.

Pomůže i řád

Zdrojem psychického nepokoje může být i nepořádek v domácnosti. Bylo prokázáno, že nepořádek je spojen s depresí, úzkostí a nabíráním na váze. Pokud jste nějakou věc v uplynulých 12 měsících nepotřebovali, dejte ji pryč. Namísto toho, abyste vynakládali peníze na hromadění věcí, zajděte si na dobrou večeři nebo jeďte na dovolenou. Výzkumy ukázaly, že pěkné zážitky přinášejí více radosti než vlastnictví předmětů.

Věnujte čas rodině a přátelům

Pracujeme-li příliš, jsme více stresovaní, a zvyšujeme si tak riziko vzniku psychických problémů. Studie provedená na úřednících v Británii ukázala, že když někdo pracuje více než 11 hodin denně, zvyšuje se u něj více než dvojnásobně riziko deprese. Myslete na své priority a věnujte vyhrazený čas rodině, přátelům a koníčkům.

Škodlivé je i to, když je člověk zavřený doma nebo v kanceláři. Připravuje nás to o klíčové prvky ovlivňující duševní zdraví, jako je vitamín D, který tělo produkuje, když je vystaveno slunečnímu záření. Bylo prokázáno, že vitamín D chrání proti depresi. Dobře ale na naše podvědomí působí příroda obecně. Nedávná studie ukázala, že ten, kdo se prochází v parku, je klidnější a méně frustrovaný než člověk, který si vyjde do chaotických městských ulic.

Těšte se i z maličkostí

Vyhýbejte se sociální izolaci a pocitu samoty. Škodlivé je také být perfekcionistou. Neustálé úsilí o vysoký standard je cestou ke zklamání a nízké sebedůvěrě. Usilujte naopak o to, co experti na duševní zdraví nazývají „zdravým úsilím“. To znamená vytyčit si dosažitelné cíle, přijmout chyby a především radovat se z cesty, nejen z cíle. A snažte se usmívat. Je prokázáno, že úsměv je nakažlivý a má pozitivní účinky na náladu.

Štěstí nehledejte v penězích, ale v drobnostech

K tomu, abychom byli šťastní, nepotřebujeme mnoho peněz ani slávu. Nejdůležitější jsou pro nás lidské vztahy a duševní spokojenost. Štěstí není pořád a čas od času potřebuje naši pomoc. Zkuste se zaměřit na drobnosti, které ho učiní pohodovějším. Co vám nejvíce pomůže, chcete-li prožívat šťastnější život?

 Vyhledávejte nové zážitky

Většina dní v našem životě je naprosto rutinní. Pracovní dny trávíme v práci, víkendy trávíme oddechováním či doháněním ostatních povinností, na které jsme během týdne neměli čas. Stále to samé dokola. Nicméně je důležité, abychom si uměli najít čas i na zkoušení nových věcí v našem životě a získali nové zážitky. Přinese nám to nadšení a novou chuť do života. Nezáleží na tom, co bude vaše nová aktivita, může to být úplně cokoliv, zda setkávání nových lidí, zkoušení nových aktivit nebo cestování do nových zemí. Najděte si něco, co jste vždycky chtěli zažít a najděte si čas na této aktivity. A pokud vás náhodou nenaplňuje, nebojte se vrhnout se na něco nového.

Kupujte méně a zbavte se nepořádku

Ať chceme nebo nechceme, mnoho z nás žije materialistickým životem. Neustále něco honíme a když to dostaneme, chceme něco jiného, novější. Možná nás luxusní produkty potěší, ale neměly by vést naše životy. Žijte s tím, co máte a vnímejte to, co máte a ne to, co vám ještě chybí. Nenakupujte neustále nové věci. Zbavte se nepořádku nejen ve věcech, které vlastníte, ale zamyslete se i nad vašimi sociálními vazbami. Možná máte ve svém životě toxickou kamarádku, která vás vždy zklame a pokazí vám váš den, nebo někoho, kdo se k vám prostě nechová opakovaně správně. Nebo máte štěstí na lidi, ovšem máte nezdravé zvyky, které vám škodí. Zamyslete se nad věcmi, které vám ubližují. Naučte se opustit to, co vám ubližuje, i když to může být velmi obtížné.

Spread the love

Related posts

Leave a Comment