Jak se opalovat, aby vám slunce neškodilo?

Sluneční paprsky, jejichž součástí je UV záření, nám pomáhají při tvorbě vitaminu D. Nedostatek déčka má na náš organismus negativní vliv a vede třeba k depresím. Přestože je pro nás ultrafialové záření prospěšné, je třeba se mít na pozoru. Slunce je totiž jako oheň. Jde o dobrého sluhu, ale špatného pána. Chcete-li se opalovat bez podstupování zbytečných rizik, musíte dodržovat pravidla bezpečného opalování. V opačném případě vám hrozí nejen spálení od sluníčka, ale také rakovina kůže. Nevíte-li, jak se správně opalovat, máme pro vás pár rad a doporučení.

Chraňte se!

Před pobytem na letním sluníčku myslete na svou bezpečnost. Samozřejmostí je nejen použití opalovacího krému s dostatečně vysokým ochranným faktorem, ale ochrana očí a hlavy. Vyhnete se poškození zraku a úžehu. Nezapomeňte si proto sluneční brýle a slamák či jinou pokrývku hlavy.

Opalovací krém vybírejte podle fototypu.

Při výběru opalovacího krému zohledněte svůj fototyp i lokalitu, kde budete pobývat. Fototyp vyjadřuje intenzitu vašeho přirozeného zbarvení kůže neboli intenzitu pigmentace. Zároveň definuje reakce vaší kůže na slunce. Čím světlejší pokožku, oči a vlasy máte, tím nižší je váš kožní fototyp. Odolnost vůči UV záření je u lidí s nízkým fototypem malá a potřebují opalovací krémy s vyšším ochranným faktorem. Ochranný faktor 10 je vhodný pro osoby s fototypem IV, které dobře pigmentují a téměř nikdy se nespálí. Lidé s fototypem III už potřebují ochranný faktor 15 až 30, osoby s fototypem II by měli použít ochranný faktor od 30 výše. Nejcitlivější jedinci s fototypem I potřebují nejvyšší ochranný faktor 50.

Pozor na rizikový čas! Kdy nebýt na slunci?

Kolem poledne a třetí hodiny odpolední je pobyt na slunci nejrizikovější. V této době se držte raději ve stínu. S praktikováním tohoto pravidla se můžete setkat o dovolené v Itálii, Španělsku a dalších zemích s teplým klimatem. Tamní obyvatelé v nejrizikovější hodiny prakticky nevychází ven.

Spread the love
  • 620
    Shares

Related posts